Pomiń nawigację i przejdź do treści

7 strategicznych rad na kryzys

Słowo kryzys odmieniane jest na całym świecie przez wszystkie przypadki. Niestety nie omija to także branży kosmetycznej. Co zrobić, żeby przetrwać trudny czas? Poniżej – 7 zasad, które warto przeanalizować pod kątem własnego biznesu.

1. Bądź elastyczny
Przyzwyczajenie jest drugą naturą jak głosi przysłowie. Zmiany są kłopotliwe, ale musisz być na nie gotowy. Nie poprzestawaj na byciu „wystarczająco dobrym”. Nagradzaj pracowników i klientów za zgłoszone uwagi, są to bardzo cenne informacje. I rób z nich użytek. Jeśli Klienci nie mogą się umówić popołudniami z powodu braku miejsc rozważ przebudowę grafiku. Bądź otwarty na nowe rozwiązania.

2. Słuchaj
Pytaj o opinię pracowników, klientów. Czytaj, analizuj. Pamiętaj, że Twoje przekonania mogą być subiektywne, zwłaszcza, gdy nie są poparte twardymi danymi. I choć biznesowa intuicja jest bardzo pomocna, czasami może nas zwieść. Świat bezustannie się zmienia. Nie musisz znać się na wszystkim.

Może warto skorzystać z usługi niezależnego konsultanta, agencji? Kogoś z zewnątrz, kto spojrzy na sytuację obiektywnie. A może spróbuj pod- pytać na targach lub branżowym forum internetowym? Albo napisz do eksperta z danej dziedziny?

3. Uważaj na koszty
Koszty łatwo rozmnożyć. Wokół pełno stymulatorów zachęcających do wydatkowania pieniędzy. Aby nie utracić płynności finansowej nie podejmuj w trudnym okresie pochopnych wydatków, przemyśl, a najlepiej wszystko zapisz. Podziel koszty na: A-niezbędne i niezwłoczne, B – niezbędne, mogące poczekać i C – zbędne. C bez wahania wykreśl, na A rozpisz budżet, natomiast B rozplanuj w czasie.

Nie podejmuj decyzji na gorąco, pod naciskiem, czy też pod wpływem impulsu. Daj sobie czas do namysłu. Czy na pewno właśnie teraz potrzebujesz remontu, nowych dekoracji? Czasami warto zainwestować w coś uniwersalnego. Ostrożnie reaguj na nowości, daj sobie czas na zbadanie zainteresowania. Korzystaj z wersji demo, testerów, wypróbuj zanim zapłacisz.

4. Wyróżnij się
Słyszałeś kiedyś powiedzenie: „Wyróżnij się, albo zgiń”? Dziś jest ono szczególnie aktualne, w dobie wielkiej konkurencji i nasycenia rynku. Pamiętaj, że cena nie jest jedynym kryterium wyboru, szczególnie w usługach. Obecnie szalenie istotna jest cała otoczka, którą kupuje klient wraz z właściwą usługą.

„Pani kosmetyczka jest bardzo miła, wręcza próbki po zabiegu, częstuje kawą z pianką, a w gabinecie pięknie pachnie lawendą i dlatego lubię tam wracać.” To cytat z ankiety. Ani słowa o rodzaju wykonanej usługi. Poznaj swoich klientów – kim są, co lubią, czego im brakuje. Niech będą Twoim przewodnikiem. Pomyśl o specjalizacji. Podologia? A może masaże? Klienci lubią czuć się wyjątkowo, oddziałuj na różne zmysły: wzrok (aranżacja wnętrza), słuch (muzyka), węch (aromaterapia), dotyk (miły ręcznik).

Nie powielaj rozwiązań, nie kopiuj w sposób identyczny, zachowawczo, bo będziesz przeciętnym, jednym z wielu. Postaw na innowacyjność, ale dopasowaną do grupy potencjalnych

5. Nie rezygnuj z promocji
Najgorszą rzeczą, którą możesz zrobić w czasie kryzysu to zaniechanie działań marketingowych. W czasach recesji największe koncerny zwiększają nakłady na reklamę. Dlaczego? Ponieważ jest to dobry czas, gdy mniejszym kosztem można wyróżnić się na rynku (spadają cenniki). Jest mniejsza konkurencja, dzięki czemu niewiele komunikatów bombarduje potencjalnego klienta.

Warto jednak dokładnie przeanalizować efektywność stosowanych narzędzi. Testuj różne formy reklamy, zarówno tradycyjnej, jak i online. Wiele rozwiązań możesz zastosować bez kosztowo. Liczy się kreatywność, niekoniecznie ilość wydanych pieniędzy. Taka inwestycja pozwoli po kryzysie zacząć działanie z silniejszej pozycji. Klienci nie zapomną o Twojej firmie, jeśli nie znikniesz z ich pola widzenia. A więc można powiedzieć, że recesję można zamienić, przy odpowiednim podejściu, w szansę.

6. Buduj lojalność
Myślisz o nowych klientach. Podejmujesz niemałe wysiłki, aby ich pozyskać. A co ze stałymi? Czy zastanawiasz się jak sprawić, aby kupowali więcej? Za przykład niech posłuży dziurawe wiadro. Twoja energia pójdzie na marne, jeśli będziesz wlewać wodę, która umknie przez dziurę. Nie pozwól, aby stali klienci odchodzili w czasie gdy koncentrujesz wysiłki, by zdobyć nowych.

Pozyskanie nowego klienta jest kilka razy droższe niż utrzymanie dotychczasowego. Dlatego bądź blisko klientów, traktuj ich indywidualnie i wyjątkowo. Badaj zadowolenie z jakości obsługi, monitoruj, jaka oferta cieszy się zainteresowaniem. Czy są to promocje, pakiety, a może karty lojalnościowe? Wręczaj upominki za wypełnienie krótkiej ankiety. Zachęć odpowiednio, aby Klienci rekomendowali Twój produkt/usługę.

7. Analizuj i decyduj
Podejmowanie decyzji to sztuka wyborów. Zbieraj informacje, przetwarzaj je, ale przede wszystkim rób z nich dobry użytek. Jeśli masz świadomość, że coś jest nie tak, nie wahaj się szybko tego zmienić. Nie oczekuj, że problem sam zniknie, że wrócą stare, dobre czasy. Napoleon podejmował błyskawiczne decyzje, twierdząc, że lepsza jest jakakolwiek niż żadna. Nie tłum emocji, słuchaj intuicji, w niej brzmi głos doświadczenia życiowego, ale połącz ją z twardą analizą wszystkich „za” i „przeciw”. Starannie zbadaj fakty, wysłuchaj doradców, wyznacz sobie ostateczny termin rozwiązania sprawy. Nie działaj w sprzeczności ze swoim charakterem. Jeśli potrzebujesz czasu do namysłu, daj go sobie. Decyzje, których jesteś pewien konsekwentnie wdrażaj.

Utracono połączenie z internetem
Przywrócono połączenie z internetem