Pomiń nawigację i przejdź do treści

Jak wygląda proces tworzenia strategii marketingowej

Najlepsze, a przede wszystkim działające rozwiązania marketingowe, są jak skrojone na miarę ubrania. Idealnie leżą, świetnie się prezentują i są wyjątkowo wygodne. By spełniały swe zadanie, potrzeba doświadczonego krawca i czasu.

Podobnie jest z opracowaniem skutecznej strategii marketingowej skrojonej na miarę Twojej firmy. Proces ten trwa ok. 12 tygodni (~ 3 msc.) i podzielony jest na 6 etapów:

Co zawiera strategia marketingowa

W efekcie wspólnej pracy stratega marketingowego, Zarządu i zespołu Twojej firmy, powstaje pokaźny objętościowo dokument strategiczny, którego zapisy wykorzystasz do budowania rynkowej przewagi.

Dokument ten będzie zawierać:

  • Raport audytu marketingowego
  • Aktualizację celów biznesowych
  • Raport badania marketingowego
  • Księgę Marki – Brandbook
  • Plan działań marketingowych
  • Plan wdrożenia strategii marketingowej

Szczegółowy opis poszczególnych etapów tworzenia strategii marketingowej

Etap 0 – Audyt marketingowy

W jakim celu przeprowadza się audyt marketingowy?

Celem audytu marketingowego jest zebranie w jednym miejscu szczegółowych informacji o obecnym wizerunku Twojej marki; porównanie względem działań konkurencji oraz prześwietlenie najlepszych praktyk w danej branży.

Co zyskujesz dzięki audytowi marketingowemu?

Rzetelnie przeprowadzony audyt pozwala zobaczyć jak Twoja marka wypada na tle konkurencji, gdzie realnie plasuje się rynku podobnych produktów lub usług i prowadzi do właściwych wniosków dotyczących dalszego rozwoju Twojej firmy.

Dzięki audytowi dowiesz się:

  • Jak Twoja marka prezentuje się w oczach Twoich Klientów? Czy potencjalni Klienci rzeczywiście znają Twój produkt lub usługę i czy docierasz ze swym przekazem do zamierzonej grupy docelowej?
  • Które z podejmowanych dotychczas działań promocyjnych nie przynoszą efektu i dlaczego nie działają dla Twoich produktów lub usług? Które działania marketingowe są opłacalne?
  • Jak działa konkurencja? Dlaczego Twoja konkurencja zyskuje rynkową przewagę? Jak wyglądają dobre i opłacalne praktyki marketingowe w Twojej branży?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą nie tylko rzetelnie ocenić ofertę Twojej firmy, ale są niezbędne do wyboru właściwych działań promocyjnych.

Co dostajesz po zakończonym audycie marketingowym:

  • Raport Audytu (dokument plik pdf)
  • Prezentacja (plik pdf) ze szczegółowym omówieniem zebranych danych (on-line)

Jeśli nie masz jeszcze pewności czy Twojej firmie potrzebna jest strategia marketingowa, ale chciałbyś dowiedzieć się dlaczego podjęte działania reklamowe nie przekładają się na sprzedaż, albo jak firma wypada na tle konkurencji, możesz zamówić sam audyt marketingowy.

Etap 1 – Analiza celów biznesowych

W odniesieniu do danych i wniosków płynących z audytu marketingowego wspólnie analizujemy obecne lub definiujemy nowe cele biznesowe, które pomoże osiągnąć strategia marketingowa:

  • Określamy jak chciałbyś by Twoja marka wyglądała i prosperowała za dwa lata.
  • Ustalamy cele priorytetowe oraz realne możliwości i zasoby do ich realizacji.
  • Ustalamy czy na tym etapie rozwoju Twojego biznesu potrzebna jest zmiana dotychczasowego wizerunku Twojej marki (ewentualny rebranding)
  • Wypracowujemy adekwatny do Twojego budżetu i zasobów plan działań marketingowych.

Dobra strategia marketingowa nie może powstawać bez odniesienia do konkretnych celów biznesowych dlatego etap ten zakłada:

  • Spotkanie z Zarządem Twojej firmy,
  • Spotkanie warsztatowe dla zespołu,
  • Konsultacje on-line

Etap 2  – Badania marketingowe i analiza konkurencji

Po tym etapie poznasz realne oczekiwania i potrzeby Twoich Klientów, co pozwoli zaplanować precyzyjnie celowane działania marketingowe.

Co zyskujesz dzięki badaniom marketingowym?

Dzięki badaniom marketingowym 360° i szczegółowej analizie konkurencji:

  • Poznamy rzeczywiste oczekiwania i potrzeby Twoich Klientów. Dowiesz się co sprawia, że Twoi Klienci podejmują decyzję zakupu bądź rezygnują z Twojego produktu lub usługi.
  • Znajdziemy szanse i okoliczności jakie możesz wykorzystać, by zwiększyć rozpoznawalność, a co za tym idzie, sprzedaż swojej marki.
  • Określimy zagrożenia dla rentowności Twoich produktów lub usług. Poznasz ewentualne możliwości eliminacji tych zagrożeń bądź przekucia ich w wyróżniającą się na rynku wartość.

Ta wiedza sprawi, że NIE ZMARNUJESZ BUDŻETU przeznaczonego na promocję swojej marki. Im więcej wiesz o swoim Kliencie idealnym, tym lepiej do niego trafisz za pomocą odpowiednich działań marketingowych.

Co dostajesz po przeprowadzonych badaniach marketingowych?

  • Raport badania marketingowego wraz z interpretacją (dokument pdf)

Etap 3 – Warsztat strategiczny

Warsztat strategiczny to czas na zrobienie właściwych założeń i wypracowanie  wartości, dzięki którym Twój produkt lub usługa spełni realne oczekiwania i potrzeby Klientów.

Dzięki badaniom marketingowym dowiedzieliśmy się czego pragną Twoi Klienci, teraz czas zdobytą wiedzę przenieść na pole biznesowego modelu Value Proposition Canvas.

Na tym etapie tworzenia strategii marketingowej będziemy pracować nad sformułowaniem nowych wyróżników Twojej marki i jak te wartości komunikować, aby trafiały do obranej grupy docelowej oraz jakie narzędzia, działania i kanały będą temu służyć.

Określimy przy tym wskaźniki kontroli efektywności podejmowanych działań marketingowych (KPI).

Wskaźniki marketingowe mają ogromne znaczenie i wpływają na rentowność biznesu przekładając się na prawidłowe funkcjonowanie firmy, dlatego warsztaty strategiczne zakładają pracę z Zarządem firmy i kadrą managerską.

Co zyskasz dzięki warsztatom strategicznym?

Zebrane podczas badań marketingowych dane i wypracowane na warsztacie strategicznym założenia posłużą do stworzenia Brandbooka – księgi Twojej marki.

Etap 4 – Stworzenie spójnej i efektywnej komunikacji marki – Brandbook

Czym jest Brandbook?

Po Brandbook’a będą sięgać Twoi pracownicy i będziesz udostępniać go zewnętrznym specjalistom lub agencjom marketingowym, za każdym razem kiedy będzie powstawać jakakolwiek reklama – od wpisu na Facebooku, przez nową stronę internetową czy szeroką kampanię reklamową, w wielu miejscach i na różnych nośnikach.

Ten dokument, zawierający Logo i pełną Księgę Znaku, w bardzo konkretny i przejrzysty wizualnie sposób określa jakie są wyróżniki i przewagi Twojej marki. Pokazuje kim jest Twój Klient idealny, definiuje grupę docelową i jej segmenty. Uczy jakim głosem i przez jaki rodzaj reklam powinna mówić Twoja marka, by trafiać do właściwych odbiorców.

 Co zyskujesz tworząc Brandbook?

  • Spójność wizerunkową Twojej marki i zaufanie Twoich Klientów.
  • Komunikaty reklamowe zgodne z wartościami Twojej marki, trafiające do właściwej grupy docelowej.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy przy tworzeniu wszelkich materiałów reklamowych i kampanii promocyjnych.

Co zawiera Brandbook – Księga Marki?

Przykładowy spis treści:

1. Znak podstawowy

  • 1.1 Konstrukcja i pole ochronne znaku podst. z sygnetem
  • 1.2 Znak podstawowy z opisem i wybraną dopełniającą kolorystyką
  • 1.3 Podstawowe warianty kolorystyczne znaku
  • 1.4 Konstrukcja i pole ochronne znaku podstawowego ( z opisem)
  • 1.5 niedozwolone zastosowanie znaku podstawowego

2. Komunikacja i slogan marki

  • 2.1 Nazwa brendu
  • 2.2 Osobowość marki
  • 2.3 Wyróżniki konkurencji
  • 2.4 Hasło przewodnie marki
  • 2.5 Brand key model – klucz marki
  • 2.6 Filary strategiczne marki
  • 2.7 Archetyp marki
  • 2.8 Ton i styl komunikacji
  • 2.9 Ton marki
  • 2.10 Typ języka
  • 2.11 Gramatyka języka
  • 2.12 Słownik marki
  • 2.13 Bank słów
  • 2.15 Persony
  • 2.16 Dla kogo nie jesteśmy

3. Typografia

  • 3.1 Fonty główne
  • 3.2 Font zamienny (systemowy)

4. System Identyfikacji Wizualnej

  • 4.1 Papier firmowy
  • 4.2 Notatka prasowa
  • 4.3 Ogłoszenie o pracę
  • 4.4 Wizytówki
  • 4.5 Akcydensy firmowe
  • 4.6 Szyld

5. Social Media

  • 5.1 Przykłady formatu na wpis Facebook i Instagram
  • 5.2 Przykłady formató na inne serwisy

6. E-commerce

7. Atrybuty wizualne

Co dostajesz po opracowaniu komunikacji marki:

  • Brandbook – Księga Marki (dokument strategiczny)
  • Prezentacja i omówienie strategii marketingowej

Etap 5 – Opracowanie planu wdrożenia Twojej strategii marketingowej

Ostatnim etapem tworzenia strategii marketingowej jest opracowanie planu wdrożenia jej zapisów na polu całej firmy, tak by proces ten nie kolidował z wyzwaniami firmowej codzienności i pracą zespołu.

Co zyskasz dzięki przejrzystemu planowi wdrożenia strategii marketingowej:

  • Płynną adaptację strategii marketingowej do realiów i zasobów Twojej firmy
  • Świadomy zespół i przychylne do zmian nastawienie pracowników
  • Dobrze zaplanowany budżet na poszczególne działania, by nie zaskoczyły Cię nieuwzględnione wydatki
  • Harmonogram wszystkich działań marketingowych skorelowany z kalendarzem i specyfiką Twojej firmy

Co dostaniesz po opracowaniu planu wdrożenia strategii marketingowej?

  • Plan wdrożenia strategii marketingowej (dokument pdf)
  • Harmonogram konkretnych działań marketingowych (dokument pdf)
  • Wykaz zasobów i odpowiedzialności za poszczególne etapy wdrożenia (dokument pdf)
  • Budżet wdrożenia strategii marketingowej (dokument pdf)
Utracono połączenie z internetem
Przywrócono połączenie z internetem